گوناگون

اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۴ به دنبال شکستن رکورد پرتاب موشک با ۱۴۴ پرتاب

پس از ثبت رکوردهای متعدد در سال ۲۰۲۳، اسپیس ایکس درحال آماده‌شدن برای شکستن رکورد پرتاب موشک در سال ۲۰۲۴ است. در دسامبر ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۲) شاهد بودیم که این شرکت پرتاب موشک فالکون ۹ و دیگر عملیات‌های خود را تا حد امکان تسریع کرد تا به هدف خود یعنی تبدیل‌شدن به اولین شرکت در تاریخ بشر که ۱۰۰ موشک در یک سال را پرتاب می‌کند، دست یابد. منتها چنین امری محقق نشد. حالا به نظر می‌رسد این شرکت در سال ۲۰۲۴ می‌خواهد با ۱۴۴ پرتاب رکوردی عجیب را به ثبت برساند.

به گفته معاون بخش پرتاب‌های موشک اسپیس ایکس، این شرکت در نظر دارد در سال جاری میلادی ۱۴۴ موشک پرتاب کند. بیش از نیمی از ۹۷ موشکی که اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب کرد، به ماهواره‌های استارلینک اختصاص داشت و این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۴ نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد. اسپیس ایکس قصد دارد هرچه سریع‌تر صورت فلکی ماهواره‌های استارلینک را کامل کند.

هدف اسپیس ایکس از پرتاب‌های سال ۲۰۲۴

افزایش سرعت تکمیل استارلینک در سال ۲۰۲۴ از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، زیرا چشم‌انداز رقابت در صنعت اینترنت ماهواره‌ای در حال تغییر است. درحالی که اسپیس ایکس به دلیل قابلیت استفاده مجدد فالکون ۹ از مزیت رقابتی ویژه‌ای در کاهش هزینه‌های پرتاب به مدار پایین زمین برخوردار است، اما شرکت‌های بزرگ دیگری هم وارد این رقابت شده‌اند.

شرکت آمازون و بلو اوریجین «جف بزوس» درحال تدارک ارائه محصولات موشکی و اینترنتی مشابه اسپیس ایکس هستند. موشک جدید شرکت بلو اوریجین به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت استفاده مجدد داشته باشد و با موتورهای موشکی بزرگ‌تر می‌تواند محموله‌های سنگین‌تری را نسبت به فالکون ۹ حمل کند.

البته ۱۴۴ پرتاب یا به عبارتی ۱۲ پرتاب در ماه کار آسانی نیست و یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که اسپیس ایکس در این زمینه ممکن است با آن مواجه شود، مدیریت زنجیره تأمین است. اگرچه اسپیس ایکس قادر به استفاده مجدد از بوستر فالکون ۹ در مرحله اول است، باید برای هر پرتاب در مرحله دوم تجهیزات جدیدی تهیه کند.

در نتیجه، مرحله دوم هر پرتاب حساس‌ترین گلوگاه اسپیس ایکس در افزایش تعداد و سرعت پرتاب‌ها خواهد بود. اسپیس ایکس برای آنکه هر ۲.۵ روز یک موشک را پرتاب کند، هر هفته ده‌ها هزار قطعه تخصصی و مواد خام را باید از صدها فروشنده تأمین کند. کافی است یکی از عناصر اصلی در این زنجیره تأمین به موقع آماده نشود تا اسپیس ایکس از برنامه پرتاب موشک‌هایش عقب بیفتد.

گردآوری توسط گروه چاپ کوره ای
تنظیم و نگارش : آزاد کبیری
منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا