تکنولوژی

تحولات صنعت سینما و تلویزیون با ورود شبکه‌های اینترنتی و نیاز به اندروید باکس

با فراگیر شدن اینترنت و گوشی های موبایل، صنعت سینما و تلویزیون هم دچار تغییراتی شده و به جای اینکه هر هفته منتظر پخش یه سریال باشیم و یا دنبال پیدا کردن CD یه فیلم یا سریال واسه دیدن ادامه داستان و ماجرای فیلم ها بگردیم با اومدن VOD ها (Video on Demand) یا شبکه های اینترنتی، که با روی کار اومدن نتفلیکس با شدت بیشتری آغاز به کار کردن، و حالا شامل شبکه های بزرگی مثل Disney Plus، HBO MAX و Amazon Prime میشن، بین مردم دنیا محبوب شدن. در داخل ایران هم شبکه های اینترنتی مثل فیلیمو، نماوا و فیلم نت و … با توجه به تحریم ها و عدم دسترسی مخاطبین ایرانی به این شبکه ها آغاز به کار کردن. اگه تلویزیون هوشمند داشته باشید که خیلی راحت میتونید به تمامی این شبکه ها دسترسی داشته باشید اما اگه شما هم از تلویزیون های معمولی استفاده میکنید و میخواید خیلی راحت تلویزیونتون رو هوشمند کنید و به کلی امکانات دیگه مثل شبکه های اینترنتی و بازی و … دسترسی داشته باشید، نیاز به خرید یه اندروید باکس با کیفیت دارید.

اندروید باکس چیست؟

اندروید باکس در اصل یک نسخه قابل حمل و کوچیک از کامپیوترهای شخصی هست که از سیستم عامل و رابط کاربری اندروید استفاده میکنه و میتونه تلویزیون معمولی شما رو به یه تلویزیون هوشمند تبدیل کنه، تا بتونید از برنامه ها و بازی های مختلف اندروید روی تلویزیون استفاده کنید. اصلی ترین کاربرد اندروید باکس ها استفاده از VOD های مختلفه و شما بدون نیاز به دانلود فیلم و یا سریال و دانلود زیرنویس هماهنگ شده و ریختن روی فلش میتونید با چند تا کلیک برنامه مورد نظرتون رو تماشا کنید.

اندروید باکس چیست؟

اندروید باکس چیست؟برای کنترل محیط کاربری در جبعه اندروید باکس ها یک ریموت کنترل هم قرار گرفته که به وسیله اون میتونید توی محیط کاربری اندروید گشت گذار کنید، برنامه های مختلف رو از فروشگاه های اپلیکیشن مختلف مثل بازار یا گوگل استور دانلود کنید، وب گردی کنید و حتی در برنامه هایی مثل واتس اپ و تلگرام پیام های دریافتی خودتون رو چک کنید. البته برای اینکه بتونید راحت تر با محیط کاربری اندروید باکس ها کار کنید، میتونید یک کیبورد و موس بی سیم به این دستگاه ها متصل کنید و خیلی راحت به وب گردی، بازی و چت روی نمایشگر بزرگ تلویزیون مشغول بشید.

نکات مهم در هنگام خرید اندروید باکس

با اینکه اکثر اندروید باکس های موجود در بازار مشخصات و قابلیت های تقریبا یکسان و نزدیکی دارند و امکانات تقریبا مشابهی رو در اختیار شما میزارند، اما برای اینکه یک محصول کاربردی و مناسب با نیازهای خودتون تهیه کنید و هزینه اضافه ای پرداخت نکنید، چندین پارامتر و نکته وجود داره که باید حتما بهشون دقت کنید و موقع خرید در نظر داشته باشید. اگر در هنگام خرید به این موارد توجه داشته باشید، میتونید محصول بهتر و مناسب تری با توجه به نیازتون خریداری کنید.

مشخصات سخت افزاری

یکی از مهمترین مواردی که باید موقع انتخاب و خرید یک اندروید باکس در نظر داشته باشید، مشخصات سخت افزاری اندروید باکس هست. اینکه چه تراشه و پردازنده ای برای اندروید باکس استفاده شده، مقدار رم در نظر گرفته شده، چه مقدار حافظه ذخیره سازی برای این دستگاه استفاده شده میتونه روی تجربه استفاده روزانه شما از دستگاه بسیار تاثیر گذار باشه. اگه پردازنده ضعیفی استفاده شده باشه، موقع جابجایی توی منو دستگاه و حتی باز کردن برنامه به مشکل میخوره و حس بسیار بدی به شما منتقل میشه. اگر مقدار رم هم بسیار پایین باشه، موقع باز کردن برنامه های مختلف زمان زیادی باید منتظر بمونید و یه تجربه بسیار بدی رو خواهید داشت. حافظه ذخیره سازی پیش فرض، مقدار برنامه ها و فایل هایی که روی اندروید باکس میتونید ذخیره کنید رو تعیین میکنه و اگه خیلی فضای ذخیره سازی کمی داشته باشه، موقع نصب برنامه های مختلف به مشکل میخورید. البته اکثر اندروید باکس ها فضای ذخیره سازی نسبتا کمی دارند ولی این مورد با در استفاده از کارت حافظه میکرو SD تا حدودی قابل برطرف کردن هست، البته در صورتی که سازنده این پورت رو روی دستگاه قرار داده باشه. بودجه مد نظر شما در این بخش تاثیر زیادی داره و به قول معروف “هر چقدر پول بدید همونقدر آش میخورید”.

پورت ها و درگاه های ارتباطی

همونطور که در بخش قبل اشاره کردیم، اندروید باکس ها معمولا فضای ذخیره سازی پیش فرض کمی دارند به همین استفاده محصول از درگاه های کارت حافظه و پورت های USB میتونه تا حدودی باعث برطرف کردن این مورد بشه تا بتونید با استفاده از رم های microSD یا فلش مموری فضای ذخیره سازی رو ارتقا بدید. پورت USB امکان اتصال فلش مموری و تماشای محتواهای صوتی و تصویری مختلف رو به شما میره و هر چقدر تعداد پورت های در نظر گرفته شده بیشتر باشه، دست شما در استفاده های مختلف بازتر میشه. پورت HDMI برای اتصال به تلویزیون که روی همه اندروید باکس ها دیده میشه. پورت Lan برای اتصال به اینترنت هم جزو پورت های واجب یک اندروید باکسه.

سیستم عامل و رابط کاربری

همونطور که از اسم این محصولات پیداست، برای این گجت ها از سیستم عامل اندروید استفاده میشه. اما نسخه مورد استفاده با توجه به هر تولید کننده متفاوته و هر برندی از یک نسخه استفاده میکنه. نوع پوسته مورد استفاده و ظاهر رابط کاربری هم بین محصولات مختلف متفاوته و مثل گوشی های هوشمند هر برند از یک ظاهر خاصی استفاده میکنه. با اینکه این بخش مقداری بسته به سلیقه شما داره ولی برندهای ناشناس معمولا رابط کاربری جالب و روونی ندارند.
در هنگام انتخاب اندروید باکس حتما به ورژن و نسخه اندروید دستگاه موردنظر دقت داشته باشید تا در سال های آینده هم بتونید برنامه های جدید رو نصب کنید و به مشکلی در این بابت برنخورید، به همین دلیل اندروید باکسی که خریداری میکنید، حداقل باید از اندروید ۸ استفاده کنه. داشتن اندروید TV که نسخه بهینه شده اندروید برای تلویزیون های هوشمند هست هم میتونه یه ویژگی مثبت در محصول مورد نظر باشه و رابط کاربری بسیار بهتر و روون تری رو در اختیار شما میزاره.

ابعاد و اندازه

اندروید باکس ها از لحاظ شکل ظاهری تنوع نسبتا زیادی دارند و در مدل های مختلفی به صورت یک جعبه یا حتی به شکل یک فلش مموری طراحی و ساخته میشن و شما با توجه به فضایی که در اختیار دارید و یا ظاهر خانه و میز تلویزیون خودتون میتونید از بین گزینه های مختلف انتخاب بکنید. البته این مورد رو در نظر داشته باشید که اگر پورت های ارتباطی بیشتری نیاز دارید، حتما به سراغ نمونه های بزرگتر و مربعی شکل برید.

بهترین اندروید باکس های بازار

با توجه به موارد گفته شده در بالا میتونید یک محصول مناسب با بودجه و نیازتون خریداری کنید. البته با توجه به تنوع بالای محصولات در بازار و همچنین وجود برندهای مختلف که مدل های مختلفی از یک محصول رو با کمی تغییرات به فروش میرسونن و همچنین وجود مدل های بدون نام، ممکنه یک انتخاب درست و مناسب کمی سخت بشه. به همین دلیل در ادامه بهترین اندروید باکس های بازار که ارزش خرید خوب و بالایی دارند رو جمع آوری کردید، تا اگر در هنگام انتخاب مدل مناسب سردرگم شدید، بتونید خرید درست و بدون دردسری داشته باشید.

اندروید باکس NetBox Shine S

اندروید باکس Shine S از برند نت باکس یکی از مدل های گرون قیمت این لیسته اما با توجه به امکاناتی که داره و رابط کاربری بهینه شده برای بازار ایران میشه گفت با توجه به قیمت حدودی ۳.۶ میلیون تومانی این محصول ارزش خرید بسیار بالایی داره. در مقایسه با نت باکس Shine که قیمت تقریبا نزدیکی به این مدل داره ارزش خرید بسیار بیشتری داره. برای آشنایی بیشتر با این مشخصات و امکانات این محصول میتونید بررسی نت باکس Shine S رو ببینید. این دستگاه با پردازنده مرکزی AllWinner H618 روی معماری ARM با کورتکس A53 کار میکنه که چرخ زدن توی منوی دستگاه رو بدون هیچ لگ و باگی میسر میکنه، چیزی که توی اکثر اندروید باکس‌ها و حتی تلویزیونهای اندرویدی، کمیابه. دو گیگابایت رم در کنار ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی امکانات سخت افزاری گوشی رو تکمیل میکنن. این حافظه داخلی از طریق درگاه میکرو SD قرار گرفته روی بدنه، میتونه تا ۱۲۸ گیگابایت ارتقا پیدا کنه. از وای فای ۶ پشتیبانی میکنه و روی این محصول از Andriod TV 12 استفاده شده که یک تجربه به روز و بدون لگ و باگ خاصی رو ارائه میده. رابط کاربری netUI 3.0 هم برای کاربران ایران بهینه شده تا تجربه بسیار بهتری موقع کار با این محصول داشته باشید. پورت HDMI قرار گرفته تا رزولوشن ۶k رو جواب میده و میتونید تصاویر با کیفیت رو تماشا کنید. از طریق نرم افزار رایگان و اختصاصی فیلم لند میتونید به تماشای فیلم و سریال های جدید بپردازید. از بلوتوث به صورت مستقیم پشتیبانی میکنه و زمانی که میخواید فیلم ببینید و مزاحم خواب بقیه نشید، میتونید به راحتی هندزفری یا هدست بلوتوثی خودتون رو به این دستگاه متصل کنید.

اندروید باکس NetBox Shine S

اندروید باکس NetBox Shine S

اندروید باکس Xiaomi TV Box S 2nd Gen 2023

یکی از جدیدترین اندرویدباکس های این لیست که نسخه به روز شده اندرویدباکس پرفروش و محبوب TV Box S شیائومی هست و با داشتن امکانات مناسب، کیفیت ساخت و طراحی خوب حدود ۲.۷ میلیون تومان قیمت داره، البته با توجه به فیلتر شدن پلی استور گوگل ممکنه هنگام نصب و راه اندازی این مدل کمی به مشکل بخورید، اما اگه کمی صبور باشید میتونید از طریق فلش و کمی تلاش، این اندروید باکس رو راه‌اندازی کنید. طراحی بسیار شیک و مینیمالی داره و میتونه جلوه مناسبی به میز تلویزیون شما بده. یک پورت HDMI برای انتقال تصاویر با کیفیت ۴k و ۶۰ هرتز به تلویزیون روی این محصول قرار گرفته و از طریق یک پورت USB 2.0 میتونید فلش یا دستگاه های دیگه رو به این محصول متصل کنید. این نسخه از دالبی ویژن و +HDR10 هم پشتیبانی میکنه. از پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Cortex A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتزی، ۲ گیگ رم و ۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی برای این محصول استفاده شده که به نسبت نسل قبل فقط پردازنده قوی تر و بهینه تر شده و میتونه عملکرد بهتری موقع چرخیدن توی رابط کاربری به شما ارائه کنه. حرف از رابط کاربری شد، این اندرویدباکس از  سیستم عامل Google TV استفاده میکنه و میتونه تجربه مناسب و روونی رو با کمک قابلیت های گوگل به شما بده. ریموت کنترل با دستیار صوتی هوشمند گوگل هم به کنترل بهتر این اندروید باکس کمک میکنه. با استفاده از این سیستم عامل میتونید تصاویر گوشی اندرویدی یا آیفونی خودتون رو به راحتی روی تلویزیون میرور کنید. بلوتوث نسخه ۵.۲ و وای فای ۵ داره که به نسبت نسل قبل ورژن بلوتوث نیز ارتقا پیدا کرده.

اندروید باکس Xiaomi TV Box S 2nd Gen 2023اندروید باکس NetBox Prime

اندروید باکس پرایم از برند نت باکس یک محصول نسبتا اقتصادی و با قیمت حدودی ۱.۹ میلیون تومان یه اندروید باکس با امکانات کاربردی و مناسبه که با توجه به هزینه ای که برای این محصول میکنید، ارزش خرید بالایی داره. این محصول یک اندروید باکس رومیزی هست که بدنه پلاستیکی داره و حدود ۱۵۰ گرم وزن داره. پورت های نسبتا متنوعی برای این محصول در نظر گرفته شده که شامل دو عدد درگاه USB، یک عدد پورت HDMI برای اتصال به تلویزیون با امکان انتقال تصویر با کیفیت ۴K و ۶۰ هرتز، یک عدد پورت کامپوزیت یا AV برای تلویزیون های قدیمی بدون درگاه HDMI، یک عدد درگاه میکرو SD برای ارتقا حافظه ذخیره سازی دستگاه تا ۱۲۸ گیگابایت، یک عدد پورت RJ45 یا لن برای اتصال با سیم به مودم با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و در نهایت یک عدد پورت IR برای اتصال ریموت کنترل میشه. این اندروید باکس با Andriod TV 10 و رابط کاربری اختصاصی netUI 3.0 نت باکس، پردازنده Allwinner H313 که دارای ۴ هسته ی ARM-Cortex A53 در فرکانس ۱.۵GHz، دو گیگابایت رم LPDDR3 و ۱۶ گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع EMMC عرضه میشه. امکان میرور کردن و انتقال تصویر گوشی اندرویدی و آیفونی روی نمایشگر تلویزیون رو هم در اختیار شما میزاره. از طریق فروشگاه اپلیکیشن خود نت‌باکس به‌ نام نت‌استور و پلی استور گوگل میتونید برنامه های مختلفی مثل فیلیمو، نماوا، فیلم نت، فیلم لند، موزیک لند و کانال که اختصاصی نت باکس با امکانات مختلف هستند، رو دانلود و استفاده کنید.

اندروید باکس NetBox Primeاندروید باکس Xiaomi Mi TV Stick

اگر دنبال یه اندروید باکس جمع و جور و سبک با امکانات مناسب میگردید تا بتونید همیشه همراهتون حمل کنید و روی دستگاه ها و تلویزیون های مختلف به راحتی فیلم و سریال های موردنظرتون رو تماشا کنید، اندروید باکس Xiaomi Mi TV Stick با قیمت حدودی ۲.۲ میلیون تومان و با داشتن ابعاد در حدود یک فلش مموری و وزن حدود ۳۰ گرمی گزینه بسیار مناسبی به حساب میاد. مستقیما به درگاه HDMI تلویزیون متصل میشه و از طریق آداپتور همراه میتونید برق مورد نیاز رو تامین کنید. البته به دلیل ابعاد و اندازه کوچیک پورت خاصی رو دستگاه قرار نگرفته و این مورد میتونه یکی از نقاط ضعف دستگاه باشه. امکان پخش تصاویر با رزولوشن ۱۰۸۰p رو داره. از اندروید ۹ به همراه ۱ گیگابایت رم و ۸ گیگ فضای ذخیره سازی برای این محصول استفاده شده و میتونه تجربه نسبتا مناسب و قابل قبولی رو ارائه کنه. از بلوتوث نسخه ۴.۲ پشتیبانی میکنه و ریموت کنترل و دستگاه های بلوتوثی دیگه رو میتونه بهش متصل کنید. ریموت کنترل قرار گرفته در جعبه ابعاد مناسبی داره و امکان کار از طریق دستیار صوتی گوگل رو هم در اختیار شما میزاره. امکان انتقال و پخش تصاویر از روی گوشی به تلویزیون هم برای این محصول به کار گرفته شده.

اندروید باکس Xiaomi Mi TV Stick

اندروید باکس Xiaomi Mi TV Stick

اندروید باکس Gplus GP9

برند جی پلاس در چندین سال اخیر در زمینه لوازم خانگی، تلویزیون و مانیتور تونسته محصولات متنوع، با کیفیت مناسب و قیمت قابل قبول با توجه به شرایط و رقبا ارائه بده. اندروید باکس Gplus GP9 یکی دیگه از محصولات با کیفیت مناسب این برنده که قیمت حدودی ۲.۹ میلیون تومان داره و سخت افزار مناسبی در اختیار شما قرار میده. البته نرم افزار و رابط کاربری خیلی مناسبی نداره و اگه زیبایی و راحتی کار با ریموت کنترل و رابط کاربری بیشتر از قدرت پردازشی برای شما اهمیت داره بهتره سراغ گزینه های دیگه این لیست برید. طراحی مناسب و زیبایی داره و در قسمت جلویی پردازنده یک نمایشگر قرار گرفته که میتونه به عنوان یک ساعت رومیزی هم عمل کنه. پردازنده ۴ هسته ای مرکزی S905 X3 مبتنی بر معماری ARM Cortex-A53 به همراه ۴ گیگابایت حافظه رم و ۳۲ گیگ حافظه داخلی برای این اندرویدباکس استفاده شده که به نسبت گزینه های دیگه قدرت سخت افزاری بسیار بیشتری داره و میتونه برنامه ها و بازی های سنگین تر رو هم اجرا کنه. درگاه‌های ارتباطی HDMI، دو عدد USB 2.0، یک عدد USB 3.0، درگاه AV برای اتصال به تلویزیون های بدون پورت HDMI و پورت LAN برای اتصال با سیم به شبکه را شامل می‌شود. امکان پخش محتوا تا رزولوشن ۸K و با تکنولوژی +HDR10 رو هم پشتیبانی میکنه.

اندروید باکس Gplus GP9اندروید باکس Filimo Stick FS-101

فیلیمو استیک FS-101 یکی از ارزان ترین و جمع و جور ترین اندرویدباکس های بازار با قیمت حدودی ۱.۵ میلیون تومان به حساب می آید که طراحی خیلی ساده و مینیمالی داره و به راحت به تلویزیون شما متصل میشه و با توجه به اندازه و قیمت امکانات مناسب و قابل قبولی داره. روی این اندرویدباکس به صورت پیش فرض برنامه فیلیمو نصب شده و بعد از اتصال به پورت HDMI تلویزیون میتونید برنامه های مورد علاقه خودتون رو تماشا کنید. بدنه از پلاستیک با کیفیت مناسبی ساخته شده و خود استیک حدود ۲۵ گرم وزن دارد. از قابلیت ۴K HDR پشتیبانی میکنه و اگر تلویزیون ۴K دارید میتونید از تماشای محتوا با این کیفیت لذت ببرید. پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ۶۴ بیتی AMLogic S905Y2 با سرعت دو گیگاهرتزی به همرا ۱GB حافظه RAM از نوع DDR4 و همچنین ۸GB حافظه داخلی EMMC برای این محصول استفاده شده که در کنار Android TV 9 شخصی سازی شده دستگاه یک تجربه مناسب و بدون لگ و باگ خاصی در اختیار شما میزاره. به وسیله کنترل بی سیم میتونید توی محیط کاربری دستگاه بچرخید. این دستگاه از جستجوی صوتی به زبان انگلیسی و فارسی هم پشتیبانی میکنه و میتونید دستورات مختلف رو با این کنترل انجام بدید. یک پورت USB هم روی دستگاه قرار گرفته تا بتونید فلش مموری بهش متصل کنید و محتوای مورد نظر خودتون رو از این طریق پخش کنید.

اندروید باکس Filimo Stick FS-101

اندروید باکس Filimo Stick FS-101

اندروید باکس TSCO Tab Eco

برند تسکو تقریبا برای اکثر افراد شناخته شده است و با داشتن سبد محصولاتی که اکثر دسته بندی ها از شارژر تا سیستم های پخش کننده خانگی رو شامل میشه، اگه قصد خرید لوازم جانبی موبایل یا کامپیوتر رو داشتید، یک باری اسم این برند به گوشتون خورده. اندروید باکس TSCO Tab Eco یکی از محصولات با کیفیت و امکانات مناسب برند تسکو هست که قیمت حدودی ۲.۳ میلیون تومان داره و با توجه به قابلیت ها و ویژگی های به کار رفته در محصول ارزش خرید مناسبی با توجه به قیمتش داره. بدنه طراحی ساده و کوچیکی داره و با داشتن یک نوار RGB در دور محصول میتونه جلوه زیبایی به میز تلویزیون شما بده. از اندروید ۱۰ استفاده میکنه و میتونه اکثر برنامه های جدید رو اجرا کنه اما خیلی رابط کاربری زیبا و جذابی نداره و به روونی و راحتی دستگاه هایی که از اندروید TV استفاده میکنن نیست. پردازند AllWinner H313 چهار هسته‌ای به همراه ۲ گیگ رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی مشخصات سخت افزاری این دستگاه هستند که باعث میش این اندروید باکس میتونه تجربه قابل قبولی هنگام کار با برنامه های مختلف به شما بده. پورت HDMI استفاده شده امکان پخش تصاویر ۴k تا ۶۰ فریم رو داره و از تکنولوژی HDR هم پشتیبانی میکنه. پورت های تقریبا کاملی داره و میتونید به راحتی دستگاه های مختلف مثل موس و کیبورد و یا فلش مموری رو به این دستگاه متصل کنید.

اندروید باکس TSCO Tab Eco

اندروید باکس TSCO Tab Eco

جمع‌بندی

اگه تلویزیون معمولی دارید و اکثر وقتتون رو هم جلوی تلویزیون به سر میکنید، تهیه یک اندروید باکس با قیمت حدودا ۲ تا ۳ میلیون تومانی میتونه امکانات مختلفی مثل تماشای آنلاین و بدون دردسر فیلم و سریال های مختلف ایرانی و خارجی رو با امکان وب گردی و بازی کردن در اختیار شما قرار بده. البته با توجه به تنوع بالای مدل ها در بازار در این راهنمای خرید سعی کردیم بهترین اندرویدباکس ها رو به شما معرفی کنیم تا با توجه به نیاز و بودجه ای که دارید بهترین انتخاب رو داشته باشید. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودید.

گردآوری توسط گروه چاپ کوره ای
تنظیم و نگارش : mobo.news
منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا