تکنولوژی

چالش های تولید گوشی های سامسونگ در کشورهای مختلف

طی سال گذشته با توجه به منابع مختلف، شرکت سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشی های هوشمند نزدیک به ۳۰۰ میلیون دستگاه گوشی تولید و به بازار عرضه کرده. برای اینکه سامسونگ بتونه این حجم از محصولات رو تامین کنه کارخانه های زیادی در سراسر دنیا و در کشورهای مختلف تاسیس کرده. اگه شما هم دنبال خرید گوشی های این برند رفته باشید و توی بازار سرچ کرده باشید، با اصطلاحاتی مثل ساخت چین، ساخت ویتنام، ساخت هند و … مواجه شدید که هر کدام هم قیمت خاصی داره و این تنوع باعث شده کمی گیج بشید و پیش خودتون بگید که کدوم کشور تولیدات بهتر و با کیفیت تری داره؟

گوشی های سامسونگ در کجا ساخته میشوند؟

همونطور که گفیتم گوشی ها و محصولات سامسونگ در کشورهای مختلفی ساخت میشن و شامل کشورهای چین، ویتنام، اندونزی، هند، برزیل و کره جنوبی میشه. با توجه به بازار بزرگ چین و تولید کننده های OEM و مختلف در این کشور و حجیم اعظیمی از گوشی های اپل که در این کشور تولید میشن، شاید پیش خودتون فکر کنید که بزرگترین کارخانه های سامسونگ در کشور چین قرار دارند، اما با گسترش سهم تولید کننده های چینی در بازار و کاهش سهم سامسونگ به حدود ۱ درصد، دیگه هزینه ها با توجه به کاهش سود توجیه نداشتند و به همین دلیل سامسونگ در سال ۲۰۱۹ آخرین کارخانه خودش رو در چین تعطیل کرد.

 

گوشی های سامسونگ در کجا ساخته میشوند؟

ویتنام و هند؛ بزرگترین تولیدکنندگان محصولات سامسونگ در دنیا!

بعد از چین، کشور ویتنام از قدیم خانه اصلی تولید کننده های بزرگ بوده و هنوز حجم عظیمی از محصولات سامسونگ، از تبلت و گوشی گرفته تا شارژها و گجت های پوشیدنی در این کشور تولید میشن، به صورتی که سالانه ۱۲۰ میلیون دستگاه فقط تولیدات دو کارخانه سامسونگ در این کشوره. اکثر محصولات این کشور برای بازار جهانی به خصوص آمریکای شمالی و اروپا تولید میشه.

در ایران هم از قدیم تولیدات این کشور که با نام پک ویتنام بوده رو با کیفیت تر میدونستن و نسبت به تولیدات کشورهای دیگه در بازار قیمت بالاتری داشتند، ولی آیا این تفاوت هنوز هم صادق هست یا نه؟ پاسخ این سوال رو در انتهای این مقاله بعد از بررسی کارخانه های دیگه سامسونگ بهش میرسیم.
کشور بعدی که حجم زیادی از محصولات سامسونگ رو تولید میکنه و در بازار ایران هم نسخه های این کشور به وفور یافت میشه، کشور هند هستش. در چند سال اخیر هند با توجه به جمعیت بسیار زیادش و همچنین پیشرفت در بخش های مختلف اعم از تکنولوژی تونسته شرکت ها و برندهای مختلف رو به سمت سرمایه گذاری در این کشور سوق بده، به صورتی که سامسونگ از سال ۲۰۱۸ و با سرمایه گذاری ۶۲۰ میلیون دلاری تونسته حجم تولیدات این کشور رو به حدود ۱۲۰ میلیون در سال برسونه.

با توجه به قانون های گمرکی این کشور و همچنین بازار رو به توسعه و پیشرفتی که در بازار هند دیده میشه، بیشتر محصولات تولید شده در کشور هند برای همین بازار تولید شدند ولی بعضی از گوشی های تولیدی این کشور مثل سری M و F سامسونگ به کشورهای اروپایی و آسیای غربی هم راه پیدا کردند. در بازار ایران هم حجم عظیمی از گوشی های سامسونگ موجود در بازار ایران، از این کشور وارد میشن.

 

ویتنام و هند؛ بزرگترین تولیدکنندگان محصولات سامسونگ در دنیا!

باقی کارخانه های سامسونگ در کجا قرار دارند؟

با اینکه سامسونگ در کشور کره جنوبی متولد شده اما میتوان گفت فعالیت اصلی خود را در زمینه تولید گوشی ها و محصولات به دیگر کشورها سپرده و تنها کمتر از ۱۰ درصد محصولات سامسونگ در زادگاه این برند ساخته میشند. این محصولات هم اکثرا برای مصرف خود کشور کره جنوبی ساخته میشن و به کشورهای دیگه صادر نمیشن.

سامسونگ برای تامین نیازهای کشورهای آمریکای جنوبی در سال ۱۹۹۹ یک کارخانه در کشور برزیل تاسیس کرده که اکثر محصولات این کارخانه برای نیاز کشورهای همسایه تولید میشن و به مناطق دیگه دنیا راه پیدا نمیکنن.

خط تولید کشور اندونزی سامسونگ در سال ۲۰۱۵ احداث شده و سالانه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در آن تولید و به بازار آسیای شرقی عرضه میشه. از محصولات این کارخانه و منطقه هم تا حدودی در کشور ایران یافت میشه اما به دلیل تولیدات کمتر این کشور، مثل نسخه های کشور هند و ویتنام به راحتی در بازار پیدا نمیشه.

تفاوت نسخه ویتنام با چین یا هند گوشی های سامسونگ چیست؟

با توجه به تنوع بالای کارخانه هایی که محصولات سامسونگ رو تولید میکنن، یکی از ابهاماتی که ذهن بسیاری از خریداران گوشی های سامسونگ رو درگیر خودش میکنه این است که آیا تفاوتی بین نسخه های تولید شده کشورهای مختلف وجود داره؟ اصلا کدوم گوشی های سامسونگ کیفیت ساخت بالاتر و عمر مفید بیشتری دارند؟

اگه این سوال رو از فروشنده های مختلف بپرسید شاید همگی به بهتر بودن کیفیت پک های ویتنام اشاره کنند، اما با توجه به اینکه تمامی قطعات، اصول ساخت و پروسه های کیفیتی توسط سامسونگ تامین و نظارت میشه و این کارخانه ها فقط وظیفه اسمبل و سر هم کردن گوشی ها و محصولات رو دارند، میشه گفت که هیچ تفاوتی بین گوشی ساخته شده در کشور هند یا ویتنام و یا حتی اندونزی نیست. پس با خیال راحت میتونید سراغ هر کدوم از نسخه های موجود در بازار برید.

البته چون گوشی های سامسونگ به صورت غیر رسمی به بازار ایران وارد میشن و یه بخشی از گوشی ها باید در کشور مبدا باز و فعال و یا به اصطلاح اکتیو (Active) بشند، شاید در زمان دریافت آپدیت های نرم افزاری تفاوتی بین نسخه های موجود در بازار باشه که باعث بشه یکی دو ماه نهایتا آپدیت برای گوشی شما دیرتر یا زودتر بیاد، اما این موضع آنچنان تاثیری نداره که شما بخواید حدود ۵۰۰ یا حتی ۱ میلیون تومان بابت خرید گوشی هزینه بیشتری بکنید. پس با خیال راحت خریدتون رو انجام بدید.

گردآوری توسط گروه چاپ کوره ای
تنظیم و نگارش : پارسا دولتی

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا