گوناگون

آشنایی با حملات سایبری و راهبردهای مقابله با هکرها

هکرها با اطلاعات ما چه کار می کنند؟

با انواع هکرها و روش‌های آنها برای انجام فعالیت‌هایشان آشنا شدید. در این مطلب دوباره مروری بر روش‌های سرقت هکرها و نیز استفاده آنها از اطلاعات را خواهید خواند.

روش‌های هکرها برای سرقت اطلاعات کاربران

داشتن اطلاعات در زمینه حملات سایبری و آشنایی کلی با نحوه کار هکرها، تا حد زیادی می‌تواند شما را در برابر این حملات محفوظ نگه دارد. در ادامه روش‌های مختلفی که هکرها برای آسیب رساندن به شما به کار می‌برند را بررسی خواهیم کرد.

هکرها با اطلاعات ما چه کار می‌کنند؟

۱. حملات فیشنگ

این حملات از طریق لینک‌های آلوده به بدافزار گریبان شما را می‌گیرد. بهتر است همیشه با احتیاط و آگاهی نسبت به لینک‌هایی که برایتان ارسال می‌شود برخورد کنید، وگرنه ممکن است تنها با یک کلیک روی این لینک‌ها یا در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به اشتباه، اطلاعات خود را در اختیار هکرها قرار دهید.

۲. ویروس‌نویسی

این روش اکثرا از طریق ارسال ایمیل‌های آلوده به کار برده می‌شود. چنین ایمیل‌هایی حاوی ویروس‌هایی هستند که سبب ایجاد ضعف‌ها و حفره‌هایی در سیستم و دستگاه شما می‌شوند. پس در باز کردن و پذیرفتن ایمیل‌های ورودی خود دقت لازم را به خرج دهید.

۳. سرقت پسورد

هکرها ممکن است برای دستیابی به اهداف خود از الگوریتم‌های پیش‌بینی، روش آزمون و خطا، روش حمله دیکشنری و.‌.. استفاده کنند و از این روش‌ها به پسوردهای شما دسترسی پیدا کنند.

۴. زامبی

عاقبت استفاده از این روش، تبدیل شدن سیستم شما به یک ربات است که در اختیار کامل هکرها قرار گرفته است.

۵. روش key logger یا ضربه صفحه کلید

شاید ندانید، ولی برنامه‌های آسیب‌رسانی وجود دارند که ضربات افراد روی صفحه کلید را ثبت می‌کنند و هکرها می‌توانند از این طریق به پسوردهای شما دسترسی داشته باشند.

۶. نرم‌افزارهای جاسوسی

این برنامه‌ها در تلفن شما مخفی هستند و برای ورود، نیاز به مجوزی از سوی کاربر دارند. هکرها به راحتی می‌توانند از طریق این برنامه‌ها کنترل کامل تلفن شما را در دست بگیرند.

هکرها با اطلاعات ما چه کار می‌کنند؟

هکرها از اطلاعات ما چه استفاده‌ای می‌کنند؟

چیزی که باید بدانید این است که واقعا چه اطلاعاتی از ما، برای هکرها ارزشمند و مفید است و از آنها برای اهداف بد استفاده می‌کنند. عموما هکرها به دنبال نام‌های کاربری، پسوردها، اطلاعات مالی، شماره‌های تلفن، آدرس‌ها و اسامی هستند. آنها می‌توانند از این اطلاعات برای هزاران دلیل مختلف استفاده کنند، از اهداف شخصی گرفته تا اهداف سیاسی و بزرگ‌تر. در ادامه لیستی از شایع‌ترین این موارد را خواهید خواند.

۱. استفاده از اطلاعات

این روش به دلیل امکان پیگیری قضایی معمولا اتفاق نمی‌افتد، اما اتفاق افتادنش صفر هم نیست‌. با این اطلاعات امکان خرید آنلاین، درخواست وام، درخواست حق بیمه، قرض گرفتن پول از آشنایان ما و… فراهم می‌شود.

۲. فروش اطلاعات کارت اعتباری

افرادی وجود دارند که با استفاده از اطلاعات کارت‌های بانکی شما، به مقاصد شوم خود می‌رسند. هکرها ممکن است اطلاعات شما را هک کنند، تا به این افراد بفروشند و به درآمدزایی برسند.

۳. فروش اطلاعات شخصی

دارک‌وب محیطی است که خواستار اطلاعات شخصی و هویتی چون نام و نام خانوادگی، یادداشت‌ها، اسکن شناسنامه، پاسپورت، مدارک پزشکی و… است. برخی هکرها این اطلاعات را استخراج می‌کنند تا در دارک‌وب و بازار سیاه به فروش برسانند.

۴. باج گیری

در شرایطی ممکن است هکرها بخواهند با خود شما به توافق برسند، و اطلاعات خودتان را به خودتان بفروشند.

۵. فروش اطلاعات حساب‌های کاربری آنلاین

نام کاربری، پسوردهای حساب‌های بانکی، حساب بازی‌های آنلاین، سرویس‌های ابری و استریم ویدیو و موزیک نیز از جمله مواردی هستند که در دارک وب خرید و فروش می‌شوند.

۶. فروش اطلاعات محرمانه

این مورد بسیار پیچیده است و در اکثر مواقع مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد. به این صورت که هکر اطلاعات شرکت‌های مهم را هک کرده و به کشورهای دیگر و یا شرکت رقیب می‌فروشد. به طور مثال تخمین زده می‌شود که سرقت اطلاعات محرمانه توسط کشور چین، ۵۰ میلیارد دلار در سال به اقتصاد ایالات متحده خسارت وارد می‌کند.

هکرها با اطلاعات ما چه کار می‌کنند؟

برای محافظت در برابر سرقت اطلاعاتمان چه کاری باید انجام دهیم؟

جدای از ضرر مالی و اقتصادی که از دست دادن اطلاعاتتان می‌تواند وارد کند، به شما استرس و تنش زیادی وارد می‌کند و می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی‌تان را درگیر کند. پس مثل همیشه، بهترین کار، پیشگیری است. با انجام دادن توصیه‌های زیر، در کنار آگاهی داشتن می‌توانید تا حد بسیار زیادی از اطلاعات محرمانه و اینترنتی خود محافظت کنید:

  • هیچ وقت تمام رمزها و نام‌های کاربری خود را یکسان انتخاب نکنید.
  • از رمز عبور پیچیده و غیر عرف استفاده کنید.
  • ایمیل‌های مشکوک را باز نکنید.
  • روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید.
  • از منابع ناشناخته فایل دانلود نکنید.
  • حتماً از یک آنتی‌ویروس استفاده کنید.

گردآوری توسط گروه چاپ کوره ای
تنظیم و نگارش : زهرا صمدی
منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا